جمعه 25 آبان 1397 - 08 ربيع الأول 1440 - 16 نوامبر 2018
اوقات شرعی 
 
باب هشتم ؛ استخاره به قران مجید
کد مطلب:3678
تاریخ مطلب:سه شنبه 23 شهريور 1389
باب هشتم ؛ استخاره به قران مجید
باب هشتم ؛ استخاره به قران مجید
استخاره به قران مجید به چند طریق آمده است:
طريق اول:
آنکه بعد از طلب خیر از خداوند قران را باز کنید و آیه ی اول صفحه دست راست را ملاحظه کنید اگر آیه رحمتی یا امر به خیری باشد خوب است و اگر آیه غضبی یا نهی از شری یا عقوبتی باشد بد است و اگر شامل هر دو صورت باشد یا مشتبه باشد میانه است. چنانچه شیخ طوسی در تهذیب و صاحب کتاب الغایات و سیدبن طاووس به سند معتبر روایت کرده اند که یسع بن عبدالله قمی به حضرت صادق ع عرض کرد که من اراده می کنم کاری را و طلب خیر از حق تعالی می کنم ولی باز هم مردد هستم. حضرت فرمودند: که نظر کن در هنگامی که به نماز بر می خیزی . زیرا که دورترین احوال شیطان از آدمی حالتی است که به نماز می ایستد پس ببین که چه چیز در دلت می افتد و قران را باز کن و نظر کن بسوی اول چیزی که می بینی در قران پس به آن عمل کن انشاء الله.


طريق اول از نگاه ديگر
از رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود:
«هرگاه خواستى به وسيله كتاب خدا استخاره كنى، ابتدا سه مرتبه سوره «اخلاص» (قل هو اللّه...) را بخوان، آنگاه سه بار بر محمّد و آلش صلوات بفرست و سپس اين دعا را بخوان :
اَللّهُمَّ اِنّى تَفَأَّلْتُ بِكِتابِكَ، وَ تَوَكَّلْتُ عَلَيْكَ، فَاَرِنى مِنْ كِتابِكَ ما هُوَ
خدايا به كتاب تو تفأّل مى زنم (و استخاره مى كنم) و بر تو توكّل مى كنم، پس تو نيز از كتاب خود، آن چه
مَكْتُومٌ مِنْ سِرِّكَ الْمَكْنُونِ فـى غَيْبِـكَ.
در نهان غيب تو پنهان است، به من نشان بده.
سپس قرآن را بگشا و از صفحه اوّل سمت راست، سطر اوّل مقصود خودت را از خدا بخواه.(1)


نکته:
ظاهر آنست که منظور آن باشد که یا بگشا - و آن حضرت دو طریق استخاره و تشخیص خیر را بیان فرموده است و همچنین مراد از اول چیزی که می بینی . اول صفحه است زیرا غالب آن است که اول نظر به آن می افتد. و موید این معنی است آنچه روایت کرده است ابن ادریس در کتاب سرائر از شخصی از اصحاب که گفت: در خدمت امام زین العابدین ع بودم و عادت آن حضرت این بود که چون نماز صبح بجا می آورد با کسی سخن نمی فرمود. تا آفتاب طلوع کند و روزی که زید فرزند آن حضرت متولد شد بعد از نماز صبح آن حضرت را بشارت به ولادت او دادند پس رو به اصحاب خود نموده فرمود: چه نامی بر روی فرزندم بگذارم؟ هر یک از حاضران نامی گفتند. حضرت قران را در دست گرفت و آن را گشود در اول صفحه این آیه بود... و فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما پس قران را بست و بار دیگر گشود این آیه در اول صفحه بود. ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله ... پس حضرت دو باره فرمود: که والله زید است و او را زید نام نهاد.
مولف گوید: که چون حضرت می دانستند یکی از فرزندانشان که مسمی به زید خواهد بود در جهاد مخالفان شهید خواهد شد و در این دو آیه که در استخاره ظاهر شد اشاره به شهادت او بود به این سبب دانستند که این همان فرزند است . پس او را به زید مسمی کردند و دلالت می کند بر استخاره به این نحو که مذکور شد بلکه حتی نشانه ای بر جوار تفال به قران نیز دارد.
و ایضا سید در فتح الابواب گفته است که خطیب مستغفری در دعوات خود ذکر کرده است که هر گاه خواهی به قران تفال کنی پس سه مرتبه سوره ی قل هوالله احد را بخوان و سه مرتبه صلوات بر محمد و ال محمد ص بفرست پس بگو: « اللهم تفالت بکتابک و توکلت علیک فارنی من کتابک ما هو المکتوم من سرک المکنون فی غیبک » پس قران را باز کن و به آن چه در سطر اول صفحه ی دست راست ظاهر می شود عمل کن و این از حضرت رسول ص نیز روایت شده است.


طریق دوم
آن است که به صفحه ی اولی عمل نکنند و آن چند قسم است:
اول: آن که به سند معتبر از مفضل بن عمر روایت کرده است که گفت: با جمعی از اصحاب در خدمت امام صادق ع نشسته بودیم پس یکی از ایشان به خدمت آن حضرت عرض کرد: گاهی اراده ی کاری و قصد حاجتی را می کنیم پس قران را بر می داریم و حاجت خود را به خاطر می آوریم و قران را می گشاییم و بعد از آن به اول ورق نظر می کنیم و به آن استدلال بر نیک و بد حاجت خود می کنیم.
حضرت فرمود: که می دانید به چه نحو باید استخاره کرد؟ والله که نمی دانید گفتم فدای تو شوم چگونه باید استخاره کرد؟ فرمود: که هر گاه یکی از شما را حاجتی باشد و قصد آن داشته باشد نماز جعفر طیار ع را بجا آورد و دعایش را بخواند و چون فارغ شود مصحف را بر دارد و نیت کند فرج آل محمد عج را که ظهور حضرت صاحب الامر ع در این نزدیکی خواهد شدو بگوید: اللهم ان کان فی قضائک و قدرک ان تفرج عن ولیک و حجتک فی خلقک فی عامنا هذا اوفی شهرنا هذا فاخرج لنا آیه من کتابک نستدل بها علی ذالک پس مصحف را بگشاید و هفت ورق بگرداند و از پشت ورق هفتم ده سطر بشمارد و نظر کند به سطر یازدهم که در آنجا امری بر او ظاهر خواهد شد در آن مطلبی که برای آن گشوده پس مصحف را بر هم می گذارد و باردیگر برای حاجت خود قصد می کند و مصحف مجید را می گشاید و به همان نحو که مذکور شد عمل می کند تا حاجت او ظاهر شود. و سید بن طاووس نیز همین عمل را مرسل نقل کرده و گفته است که در کتب اصحاب ما دیده ایم و این احتمال استخاره و فال هر دو دارد.
دوم: استخاره جلاله مشهور است که قران را بگشاید و در صفحه دست راست نظر کند و عدد لفظ الله هر چه باشد بشمارد و بعدد آن از طرف چپ ورق بشمارد و بعد از آن بهمان عدد از صفحه ی دست چپ سطر بشمارد و آنچه از سطر آخر ظاهر شود عمل کند و اگر در مرتبه اول استخاره لفظ جلاله در صفحه اول نباشد بار دیگر نیت کند و بگشاید تا جلاله ظاهر شود. و این طریق را اگر جه از سید طاووس نقل می کنند اما در کتاب او نیست و در غیر آن از کتب معتبره فقه و دعا دیده نشده است.
و لیکن علامه ی مجلسی ره نقل می کند که : بخط یکی از فضلای بحرین دیدم نوشته بود در یکی از تالیفات علمای امامیه رض که مرسلا از حضرت صادق ع روایت کرده بود که آن حضرت فرمود: هرگاه بر احدی از شما کار تنگ شود مصحف را بدست گیرد و عزم کند بر عمل کردن به آنچه ظاهر شود بر او از جانب حق تعالی. پس سوره حمد و سوره قل هوالله احد و آیه الکرسی و آیه ی و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو و یعلم ما فی البر والبحر وما تسقط من ورقه لا یعلمها الا هو ولا   حبه فی ظلمات الارض ولا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین و سوره انا انزلناه و سوره قل یا ایها الکافرون و سوره قل اعوذ برب الفلق و سوره قل اعوذ برب ناس هر یک از اینها را سه مرتبه بخواند پس متوجه شود به قران مجید و بگوید :  اللهم انی اتوجه الیک بالقران العظیم من فاتحته الی خاتمته- وفیه اسمک الاکبر و کلماتک التامات - یا سامع کل صوت - و یا جامع کل فوت- و یا باری النفوس بعدالموت- یا من لا تغشاه الظلمات- و لا تشتبه علیه الاصوات - اسالک ان تخیر لی بما اشکل علی به- فانک عالم بکل معلوم غیر معلم- بحق محمد و علی و فاطمه و الحسن والحسین و علی بن الحسین و محمدالباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد الجواد و علی الهادی والحسن العسکری و الخلف الحجه من ال محمد علیه و علیهم السلام.
پس مصحف را بگشاید و جلالات صفحه ی راست را بشمارد پس بعد از آن از صفحه دست چپ بهمان عدد سطر بشمارد پس به سطر آخر نظر کند که آن به منزله وحی است در مطلبی که دارد انشاءالله تعالی.
سوم: آن است که سید رضی رض در فتح الابواب ذکر کرده است که از بدربن یعقوب اعجمی رض در روضه حضرات کاظمین ع شنیدم که گفت: مصحف را بر می داری و می گویی : اللهم ان کان فی قضائک و قدرک ان تمن علی امه نبیک بظهور ولیک وابن بنت نبیک- فعجل ذللک و سهله و یسره و کمله و اخرج لی ایه استدل بها علی امر  فاء تمر او نهی فانتهی فی عافیه و اگر تواند حاجت خود را بگوید پس هفت ورق بگرداند پس از روی دوم ورق هفتم هفت سطر بشمارد و در سطر هفتم تفال کند برای مطلب خود.
چهارم: آن است که باز سید رض از شیخ بدر مذکور روایت کرده است که بعد از خواندن دعایی که مذکور شد مصحف را بگشاید و هفت ورق بگرداند و از صفحه ی دوم ورق هفتم و صفحه اول ورق هشتم عدد جلاله آن چه باشد بشمارد و در سطر آخر آنچه بر او ظاهر شود عمل کند .
پنجم: باز سید رض از شیخ مذکور رض روایت کرده است که دعای سابق را بخواند و مصحف شریف را بگشاید و هشت ورق بعد از آن بشمارد و از صفحه اول ورق هشتم ده سطر بشمارد و به سطر یازدهم تفال کند. مولف گوید: که اقسام طریق دوم استخاره مصحفه هیچ یک مستند معقولی ندارد خصوصا سه قسم آخر که هیچ یک را به معصومین ع نسبت نداده اند و اولی به طریق اول است که متن جداول ما را در استخاره منظور شده نیز بر اساس همان است.


طريق دوم از نگاه ديگر
مرحوم «سيّد بن طاووس» در كتاب «فتح الأبواب» نقل كرده است كه براى استخاره، قرآن را برمى دارى و نخست اين دعا را مى خوانى:
اَللّهُمَّ إِنْ كانَ فِي قَضائِكَ وَقَدَرِكَ، أَنْ تَمُنَّ عَلى اُمَّةِ نَبِيِّكَ، بِظُهُورِ وَليِّكَ
خدايا اگر قضا و قَدَرت اين است كه با ظهور وليّت و فرزند پيامبرت بر امّت رسول خدا
وَابْنِ بِنْتِ نَبِيِّكَ، فَعَجِّلْ ذلِكَ وَسَهِّلْهُ وَيَسِّرْهُ وَكَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِي آيَةً
منّت گذارى، پس در ظهورش تعجيل و راهش را سهل و آسان قرار ده و براى من آيه اى بيرون آور
اَسْتَدِلُّ بِها عَلى أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـى فَأَنْتَهي فِي عافِيَـة.
كه يا در آن امرى باشد كه انجامش دهم و يا نهى باشد كه تركش كنم به عافيت و تندرستى.
سپس حاجت و مشكل خود را عنوان مى كنى و آنگاه قرآن را مى گشايى، پس از آن هفت ورق مى زنى، در ورق هفتم، صفحه سمت چپ، هفت سطر را بشمار و در سطر هفتم مطلب خويش را از آن آيه، درياب.(1)
استخاره با قرآن به شيوه هاى ديگر نيز نقل شده است كه براى رعايت اختصار از ذكر همه آنها صرف نظر مى شود.(2)

برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   سه شنبه 23 شهريور 1389  ساعت  08   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید