جمعه 25 آبان 1397 - 08 ربيع الأول 1440 - 16 نوامبر 2018
اوقات شرعی 
 
هشت باب در مورد استخاره از قران
کد مطلب:3670
تاریخ مطلب:سه شنبه 23 شهريور 1389
هشت باب در مورد استخاره از قران
هشت باب در مورد استخاره از قران
پیرامون این نوشته:
در ابتدای سخن خوانندگان عزیز را به چند مطلب پیرامون این نوشته متذکر می گرديم:
۱) این نوشته در انواع استخاره است که از طریق پیشوایان دین وارد شده است تا انسان را در کارهایی که در انجام یا ترک آن متحیر می مانند کمک و یاری نماید.
۲) این نوشته مشتمل است بر یک مقدمه و هشت باب به عدد بابهای بهشت رضوان .
مقدمه : روایاتی در باب فضیلت استخاره است که از ائمه معصومین ع وارد شده است.
باب اول: در شرح استخاره ی مطلقه است ( استخاره ی دعایی ) .
باب دوم: در بیان نوعی از استخاره است که انسان به قلب خود رجوع می کند. ( استخاره قلبی ) .
باب سوم: استخاره به خداوند از طریق مشورت با مومنین است ( استخاره مشورتی ).
باب چهارم : در بیان استخاره با تسبیح است که در این باب راههای مختلف استخاره  با تسبیح آورده شده است ( استخاره با تسبیح ) .
باب پنجم: در بیان راه استخاره به رقاع است  ( استخاره با کاغذ ).
باب ششم: در بیان استخاره به رقاع بر خلاف طریق مشهور است ( استخاره با کاغذ ) .
باب هفتم : در بیان استخاره به بنادق است .
باب هشتم: در بیان ‹‹ استخاره به قران مجید ›› است که در 302 جدول با بیان آدرس آیه و سوره مربوطه و بصورت تصادفي با كليك روي منوي مربوطه كه يك تصوير است ظاهر ميشود و بهتر است قبل از انجام استخاره تمامي شرايط لازم را مطالعه و سپس اقدام فرماييد.
و تمامی انواع استخاره در حقیقت طلب خیر از خداوند است که با روشها و وسایل خاص انجام می گیرد.
همانگونه که پیشوای به حق ناطق امام جعفر صادق ع فرمود : ابی الله ان یجری الامر و باسبابها - خداوند کاری را بدون فراهم آمدن اسباب و وسایل و مقدمات آن انجام نمی دهد.


شرح مقدمه
استخاره از ریشه ی خیر و بمعنای خواستن بهترین دو امر ، بهترین خواستن ، نیکویی جستن و خیر خواستن از خدای تعالی است.
و مقصود اصلی در این باب طلب خیر از خدای تعالی است . زیرا که صانع عالم به مصالح دنیوی و اخروی انسان از همه کس داناتر است و با لطف و کرم بی انتها و بی نیازی به همه ی مخلوقات و قدرت بر جمیع امور ممکن در آنچه که صلاح بندگان در آن است بخل نمی ورزد خصوصا وقتی که بنده امور خود را به او واگذارد و از او صلاح خود را طلب نماید پس بنده باید خیر خود را در جمیع امور از پروردگار خود طلب نماید و مصلحت خود را به لطف او واگذارد.
و به سندهای بسیار شیخ مفید و سید بن طاووس و دیگران از حضرت امام صادق ع روایت کرده اند که حق تعالی می فرماید که: از جمله شقاوت بنده ی من آن است که کاری را انجام دهد و طلب خیر خود را از من ننماید.
و سید بن طاووس به سند معتبر از امام صادق ع روایت کرده است که می فرمود: هرگاه در امری طلب خیر از حق تعالی کرده باشم از آن که به بلا یا راحت بیافتم ترسی ندارم و فرمود: که پدرم استخاره بمن تعلیم داد چنانچه سوره های قران را بمن تعلیم داد.
و همچنین از حضرت امام محمد باقر ع روایت کرده است که فرمود: ما استخاره را یاد می گرفتیم چنانچه سوره های قران را  می آموختیم.
و همچنین از امام صادق ع روایت کرده است که فرمود: هیچ بنده طلب خیر از خداوند نکرده است مگر آن خیر را برای او میسر گردانیده است هر چند او نخواهد .
و شیخ طوسی ره به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین ع روایت کرده است که چون حضرت رسول اکرم ص مرا به یمن فرستاد بمن فرمود: یا علی کسی که ازخداوند استخاره کند حیران نمی شود و کسی که با مردم مشورت کند پشیمان نمی شود.
و انسان باید بداند که بعد از طلب خیر از حق تعالی هر امری اتفاق افتاد باید به آن راضی باشد و بداند که خیر در آن امری است که واقع شده است. هرچند در نظر او بد باشد و موافق خواهش او نباشد .
امام صادق ع فرمود: دشمن ترین خلق نزد خدا کسی است که خدا را متهم سازد.
راوی گفت: آیا کسی هست که خدا را متهم نماید؟ فرمود: بلی کسی که طلب خیر از خداوند خود نماید و بعد به امری که واقع می شود راضی نباشد پس خدا را در خیر خواهی خود یا دانستن خیر او متهم نماید.
و سید بن طاووس ره از حضرت صادق ع روایت کرده است که خداوند تعالی می فرماید : هر که راضی به قضای من نباشد و شکر نعمتهای مرا ننماید و در بلای من شکیبایی بعمل نیاورد پس پروردگاری بغیر از من طلب کند و هر که به قضای  من راضی باشد و بر نعمتهای من شکر کند و بر بلای من صبر کند او را از جمله صدیقان نزد خود بنویسم.
و حضرت فرمود: هر کس از خدا در امری طلب خیر کند و امری که شده باشد در دلش چیز دیگری بوده باشد عدم خشنودی پس خدا را در قضای خود متهم نموده است .
وهمچنین از امام صادق ع روایت شده که فرمود: دانا ترین مردم بخدا کسی است که به قضای او راضی تر باشد.
و به سند صحیح دیگر از امام سجاد ع روایت شده که فرمود: صبر کردن و از خدا راضی بودن سر طاعت و بندگی خداست و هر که در بلا صبر کند و از خدا در هر چه برای او حکم کند و مقدر گرداند راضی باشد خواه موافق خواهش او باشد و خواه نباشد پس خدا برای او مقدر نمی گرداند مگر آنچه خیر او در آن است خواه آن امر را دوست دارد و خواه مکروه او باشد .

برای مشاهده سایر مطالب مرتبط ،مطلب مورد نظر خود را از لیست کشویی زیر انتخاب نموده و دکمه مشاهده را کلیک نمایید
نوشته شده در   سه شنبه 23 شهريور 1389  ساعت  07   توسط   حسین شاهد خطیبی
PDF چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید